„Începând cu ora 6.55, astăzi, 18.09.2015, la sistemul de card – CEAS (cardul electronic de asigurări de sănătate -n.n.) a apărut o defecțiune. Echipa de suport lucrează la remedierea acestei defecțiuni”, a anunțat vineri dimineața CNAS.
Până la remedierea problemei reprezentanții CNAS roagă furnizorii de servicii medicale să urmeze mai mulți pași.
„- După introducerea cardului în cititor, se tastează pin-ul de către asigurat iar sistemul este pregătit să păstreze amprenta de timp și numărul de card folosit,
– Se înregistrează serviciul CEAS în aplicația de furnizori,
– De la momentul – care va fi anunțat de CNAS – repunerii în functiune a sistemului CEAS, serviciile efectuate și operate în aplicație de furnizori vor trebui încărcate în PIAS (Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate, unde poate fi verificată calitatea de asigurat a unei persoane – n.n.) în limita celor 72 de ore,
– Toate serviciile prestate și operate în sistem începând cu ora 6.55 până la remedierea defecțiunii se vor valida în PIAS doar pe baza amprentei de timp și număr de card”
UPDATE 13.40 Contactați de gândul, reprezentanții unor farmaciidin București, Ilfov și Brașov au declarat că nu pot raporta serviciile medicale validate cu cardul pentru că sistemul cardului de sănătate nu funcționează încă. „Încă sunt probleme. Apare o eroare. Am eliberat o rețetă și sistemul s-a blocat din nou”, ne-a declarat o farmacistă din Ilfov. ” Sistemul merge foarte greu”, ni s-a transmis de la o farmacie din sectorul 4. „Nu merg cititoarele de carduri, de la casă (CNAS n.n.) e problema. Eu personal am scăzut o rețetă, după care am vrut să mai scad încă una și nu a mai mers”, ne-a spus reprezentanta unei farmacii din Brașov.
UPDATE 12.30CNAS a anunțat că începând cu ora 12:15 problema apărută la o componentă din sistemul cardului electronic de asigurări de sănătate (CEAS) a fost remediată. „Sistemul este complet funcțional, iar furnizorii de servicii medicale și farmaceutice pot raporta serviciile validate cu cardul național”, potrivit Casei Naționale de Asigurări de Sănătate.
„Serviciile medicale se pot acorda offline în situația în care sistemul cardului de sănătate nu este funcțional temporar. Defecțiunea apărută în această dimineață la sistemul cardului de sănătate nu trebuie să îngreuneze accesul pacienților la servicii medicale”, se arată într-un comunicat de la Casa Națională de Asigurări de Sănătate.
UPDATE 12.00 Președintele CNAS, Vasile Ciurchea, a declarat la un post de știri că nu este prima dată când asemenea probleme apar în sistemul cardului de sănătate și a precizat că pacienților nu trebuie să le fie refuzate serviciile medicale din cauza acestei defecțiuni ce va fi remediată „într-un timp foarte scurt”. „Nu fugim de nici o responsabilitate”, a mai adăugat Ciurchea.
” Este o defecțiune la semnătura certificată. Semnătura certificată are o problemă în acest moment. O vom remedia și vom anunța. Nu e prima dată. Această problemă a mai apărut. Pacientul nu poate fi refuzat, nu poate să nu primească servicii medicale din această cauză. Nu este o problemă de mentenanță. Mesajul pentru furnizori este să acorde serviciile medicale”, a declarat vineri președintele CNAS, Vasile Ciurchea.
Începând cu 1 septembrie, românii care au împlinit 18 ani beneficiază de servicii medicale gratuite doar în baza cardului național de sănătate. Singurele excepții acceptate vor fi în cazul asiguraților pentru care cardul de sănătate nu a fost încă tipărit.
De la 1 septembrie persoanele care au cardul emis, iar Poșta a confirmat la CNAS că l-a dus acasă asiguraților, sau că l-a returnat Casei, trebuie să se adreseze casei de sănătate unde sunt asigurați și să meargă să ceară cardul pentru că doar așa vor primi servicii medicale care nu sunt de urgență. Avertismentul a fost făcut la sfârșitul lunii august de președintele Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS), Vasile Ciurchea.